Onsdag 14. september 2022 / Marie Brun Svendsen

Bygger en ledende aktør i Norges fremtidsnæring

Norwegian Travel har på rekordtid rukket å bli en av de ledende aktørene i norsk opplevelsesturisme. Den Longship-eide reiseoperatøren skal bli en one-stop-shop for turister som vil oppleve det beste av Norge.

Bærekraftig opplevelsesturisme og arktisk aktivitet er i vinden som aldri før, og er et segment med solid vekst. Forut for etableringen av reiseoperatøren Norwegian Travel, som eies av Longship, var markedet preget av små aktører. Gjennom kjøp av en rekke virksomheter, har Norwegian Travel i løpet av kort tid blitt en ledende aktør innen opplevelsesbasert turisme av høy kvalitet på nøye utvalgte destinasjoner i Norge.

– I dag driver vi virksomhet i Kirkenes, Lofoten og Tromsø, samt i Norges Tindehovedstad, Åndalsnes. Hos Norwegian Travel får gjestene genuine naturopplevelser av høyeste kvalitet. Vi går i bresjen for å skape en selvstendig turistnæring, som ikke er avhengig av turoperatører og som skal være en one-stop-shop for turister som vil oppleve det beste av Norge, sier Terje Hatlen-Stokke, konsernsjef i Norwegian Travel.

Selskapets strategi består av to deler. Det skal utvikle utvalgte destinasjoner og tilby hele kundereisen på disse destinasjonene, samt ha en markedsledende salgs- og markedsorganisasjon for å fylle kapasiteten på disse. Fremtidsutsiktene ser lovende ut. Konsulentselskapet McKinsey har i en omfattende rapport trukket frem turisme som én av Norges ti viktigste fremtidsnæringer.

Sammen med Norwegian Travel har vi skapt hundrevis av lønnsomme arbeidsplasser og gode skatteinntekter til lokalsamfunnene de er en del av, sier Bernt Østhus, partner i Longship.

– Norwegian Travel er blant de mest givende prosjektene vi jobber med. Det er gledelig å se at virksomhetene har blitt reelle hjørnestensbedrifter i sine respektive lokalsamfunn. Sammen med Norwegian Travel har vi skapt hundrevis av lønnsomme arbeidsplasser og gode skatteinntekter til lokalsamfunnene de er en del av, sier Bernt Østhus, partner i Longship.

Norwegian Travel har utviklet og forvalter noen av landets mest ikoniske anlegg og landemerker.

– Det er klart det er stor stas å få være med på å utvikle velkjente attraksjoner som mange har et nært forhold til. Snøhotellet i Kirkenes, Fjellheisen i Tromsø og Romsdalsgondolen er landemerker vi er stolte av, sier Østhus og legger til:

– Samtlige av Norwegian Travels destinasjoner er basert på ren og lokalprodusert vannkraft. Allerede i 2025 har vi klar ambisjon om et fullstendig karbonnøytralt selskap. Det vil ytterligere styrke selskapets konkurransekraft.

Flere historier

Mandag 18. desember 2023

Slik finner Longship sin vei i bærekraft-jungelen

Longship-partner Kai Jordahl er opptatt av at arbeidet med bærekraft handler om det som faktisk skaper positiv endring i samfunnet og langsiktige verdier.
Les hele historien
Lørdag 25. mars 2023

Inngår banebrytende avtaler for hydrogendrevne skip

SEAM, en leverandør av null- og lavutslippsløsninger for den maritime sektoren, er sentral når Norges lengste fergesamband får hydrogendrift og når verdens første ammoniakkdrevne slepebåt skal utvikles.
Les hele historien
Søndag 30. oktober 2022

Skapt en soleklar markedsleder

Garda Sikring har sikret samfunn og verdier i over hundre år. Med Longship på eiersiden har selskapet tatt posisjonen som udiskutabel markedsleder i Norge og Finland. Nå står resten av Norden for tur.
Les hele historien